fredag 7 maj 2010

45-h-arbetsvecka

The good news: Lärarnas Samverkansråd (Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet) och Sveriges Kommuner och Landsting har träffat ett nytt avtal som innebär att lärare kommer att få en löneökning. Det är positivt att lärares löner ökar, gymnasielärare har ju pluggat lika länge som en civilingenjör, men ändå kommer läraren typ aldrig att tjäna mer än civilingenjörens ingångslön...

Många påstår dessutom att lönen bidrar till att höja statusen för lärare. Kanske är det sant, men jag tror att det finns mycket annat som måste förbättras för att statusen för denna yrkesgrupp ska höjas. En av dessa är en utbildning med hårdare krav och bättre examinationer. Visste ni att en lärarstudent inte kan bli underkänd på den universitetsförlagda utbildningen (utan det är bara att tenta om och tenta om och tenta om) och att det istället är på den verksamhetsförlagda undervisningen (dvs. när studenten har praktik på en förskola eller skola) som studenten kan bli underkänd. Och det är då av personer som egentligen inte är utbildade i att examinera detta moment. En del har kanske gått en liten kvällskurs på universitetet, men det är inget krav.

Jag tror även att mycket måste förbättras i en lärares arbetsmiljö för att yrkets status ska öka. Ett givet exempel är mindre klasser, som skulle medför att läraren kan vara mer tillgänglig för barnen. Barnens speciella behov måste också beaktas i högre grad och det behövs fler resurslärare i skolan! Eller kommer detta behov att minska om antalet elever i klasserna minskar? Det är möjligt att det finns ett samband där.

The bad news: Lärarna kommer fortfarande att få ha kvar sina ferietjänster, dvs. 45-timmars arbetsvecka och ledigt under de elevfria veckorna i terminerna och under sommaren. Handen på hjärtat, vem känner en lärare som arbetar 45 timmar i veckan? Jag tycker att lärarnas arbetsvecka borde minskas till 40 timmar, precis som för oss andra och istället för sommarlov borde lärare finnas tillgängliga för att exempelvis avlösa förskolelärare under deras semesterperiod. Arbetsrotation har visat sig vara positivt och det är viktigt att läraren kan vara med och påverka det som kommer att bli barnens pedagogiska grund. Det skulle även minska kommunens lönekostnader och många administrativa kostnader eftersom de då inte behöver anställa några vikarier under sommaren. Att lärarna finns tillgänglig på sommaren skulle även innebära att de elever som inte uppnår skolverkets mål och erhåller ett godkänt betyg skulle kunna tillgodogöra sig dessa kunskaperna över sommaren och på så sätt få en fresh start när nästa termin börjar.

Detta var on top of my head - vad tycker ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar