söndag 18 september 2011

en liten fråga

SvArT pÅ vItT: individen kan anpassas till till samhället (d.v.s. rehabiliteras till det "normala") eller så kan samhället anpassas efter individen. Jag anser att det förekommer fler hjälpmedel på arbetsmarknaden för personer med fysiska funktionshinder (t.ex. belysning, höj- och sänkbara skrivbord, tryckknappar på dörrar m.m.) än vad det gör för personer med psykiska funktionshinder. Har jag fel? Hoppas det. Vad gör vi andra för att underlätta för dessa individer?

PlEaCe, kan ni inte kommentera för jag tycker att det här är så intressant?!

4 kommentarer:

  1. Nu kommenterar jag! Jag håller helt och hållet med tyvärr. Det finns inte mycket för personer som mår psykiskt dåligt om det inte finns pengar det vill säga. Jag vet en (är lite hemlig eftersom det är offentligt) som jobbar halvtid men får full lön och får betald KBT-behandling för att inte gå in i väggen igen. Bara för att företaget verkligen inte vill bli av med personen. Men detta är nog inte så jättevanligt. Jag tror att det handlar om oförståelse och bristen på pengar.

    SvaraRadera
  2. Ingen annan kommenterar. Jag känner mig lurad!

    SvaraRadera
  3. Oj!! Förlåt. Jag ska på seminarium med mina kursare ikväll. Jag lovar återkoppling.

    SvaraRadera
  4. Nä, vi pratade inte om det. :( Men jag vet typ ingenting om detta men jag tror att din kompis ska vara lycklig för det är nog inte så vanligt som det borde vara att få den hjälpen.

    SvaraRadera